Rahim retroverted

http://4.bp.blogspot.com/-TDSGihH2ehs/UvOyNJRqMoI/AAAAAAAAAAc/tVKH64_s2TM/s1600/2.gif
Bookmark and Share
 Anteverted uterus



Kebanyakkan wanita , 80% lahir dengan rahim dalam kedudukkan anteverted atau menghala kehadapan, iaitu kearah perut. Ini adalah kedudukan rahim yang terbaik dan darah haid mudah keluar dan jarang sekali berlaku tumpahan darah haid kebelakang rahim (retrograde menstruation)


Rahim retroverted atau menghala kebelakang kearah tonkin berlaku dalam 20% wanita.Sebahagian besar dari mereka tidak mengalami masalah, tiada senggugut, mudah hamil dan melahirkan anak  dan tiada masalah gangguan haid.


Tetapi lebih kurang 30% akan mengalami masalah senggugut, sukar hamil , mudah gugur dan bebabagai gangguan haid. Seringkali mereka ini ada endometriosis dan adenomyosis. Dikalangan mereka fenomenon tumpahan darah haid kebelakang rahim sangat sering berlaku dan ini munkin punca utama kejadian endometriosis. Disamping itu immunity wanita berkenaan amat rendah dan tidak bermaya melawan kesan darah haid, akhirnya sel2 endometrium tumbuh dikelakanng rahim , ovary. usus, pundi kencing dan lain2    (tingkatkan immunity).


Soalnya perlukah kita betulkan rahim yang retroverted yang berkaitan dengan gejala2 diatas?
Saya telah melakukan banyak pembedahan untuk mebetulkan rahim retroverted kepada anteverted dan disamping itu mengatasi endometriosis dalam bentuk ovarian cyst, pelvic adhesions dan scarring, blocked tubes, fibroids, PCOS, ketika keguguran dan ectopic pregnancy. Prosedur pembetulan digelar ventrosuspension of uterus samaada melalui minilaparotomy atau laparoscpy.


 Biasanya juga saya lakukan, diwaktu yang sama,  bedah buang cyst / cystectomy, buang fibroid / myomectomy, dan jika ada kerosakkan saluran fallopio saya akan repair sekali. Sering juga banyak adhesions dan scarring yang juga perlu diperbetulkan.


Lihat video laparoscopic cystectomy 

Alhamdulillah, hasilnya sangat memberasangkan dan ramai yang hamil selepas pembedahan tersebut.
Malah ramai diantara mereka telah menjalani berbagai2 rawatan kesuburan termasuk IUI dan IVF sebelumnya tetapi gagal.

{ 0 komentar... Views All / Send Comment! }

Posting Komentar