D&C dan kesuburan

http://4.bp.blogspot.com/-TDSGihH2ehs/UvOyNJRqMoI/AAAAAAAAAAc/tVKH64_s2TM/s1600/2.gif
Bookmark and Share


Orang mengaitkan cuci rahin atau D&C hanya untuk tujuan merawat keguguran. Sabenarnya D&C ada banyak peranana lain saperti:
1. Mengatasi perdarahan dari rahim, biasa berlaku pada wanita umor empat puluhan, yang berpenyakit fibroid atau adenomyosis, gangguan hormon.
2. Buat diagnosis untuk mengesahkan kanser rahim atau lainnya.
3. Untuk merawat kemandulan dan  sukar hamil.
4, Lekat uri lepas besalin.

Biasanya selepas menjalani xray HSG, lebih kurang 30% akan hamil dalam tempuh 3-6 bulan jika benih suami normal dan saluran fallopian terbuka lepas HSG. Jika masih belum hamil lagi dalam tempuh itu , saya cadangkan  prosedur D&C dan hydrotubation. Ia dilakukan lepas haid dan perlu diberi bius umum (pesakit tidur)

Bagaimana D&C dan hydrotubation bolih meningkatkan peluang hamil?

1. Dalam prosedur ini saluran pintu rahim perlu dibesarkan (dilatation) dan ini akan mumudahkan benih2 suami masuk kedalam rahim.
2. Dinding rahim atau lapisan endometrium perlu dikikis dan dibersihkan. Biasanya ada berlaku penebalan lapisan ini sebab ia tidak luruh kesemuanya ketika haid, dan lama2 ia bertimbun/menebal menjadikan 'endometrial hyperplasia' atau 'endometrial polyp' yang munkin menyukarkan embryo melekat/implant dalam lapisan endometrium. Lepas D&C, lapisan baru akan dibentuk dan ini munkin memudahkan peroses implantation embryo.
3. Dalam prosedure ini juga saluran fallopio akan diperbesarkan dalam prosedur 'hydrotubation' dan ini memudahkan perjalanan benih2 suami bergerak menuju ke muncung saluran fallopio dimama percantuman benih dan telor/ovum berlaku.

Prosedur ini dijalankan sebagai 'day surgery' , hanya perlu masuk day surgical center hanya separuh hari sahaja. Pesakit datang pagi dengan berpuasa sejak tengah malam. Prosedur dilakukan dengan bius am (pesakit tidur) dan 2-3 selepas itu ia bolih pulang.

Tiada patang larang khas lepas itu, hanya ia perlu tidak mengadakan hubungan dengan suami selama seminggu. Makanan mengikut sajian biasa dan vitamin supplemen perlu diteruskan

Bagaimana peluang hamil ?
Purata antara 20 - 30 % pesakit yang menjalani prosedur ini akan hamil dalam tempoh 3 - 6 bulan.

Untuk mengetahui selanjutnya hubungi klinik

{ 0 komentar... Views All / Send Comment! }

Posting Komentar